![]() |
| Önarckép. 1512 táján |
Leonardo da Vinci a
zseni. Számomra ez az első gondolat, amikor szóba kerül a
toscanai születésű polihisztor. Tudomány és művészet című
kötetét tanulmányozva – ami válogatott művészeti írásait
tartalmazza – első körben a tapasztalathoz való viszonya volt
ami megfogott. Konkrétabban, állítása szerint minden művészet
alapja a természettudomány kell, hogy legyen. Lássuk be, kevés
olyan kortárs akad aki nem húz éles határt bármely művészet és
a tudományok között. Az alaposabb szemlélőnek azonban megnyílhat
az összefüggés közöttük.
Da Vinci gondolatmenete
a természettudomány és művészet kapcsolatáról a már említett
tapasztalattal kezdődik. Mindig első helyen tartja, mesterének
tekinti, s többre becsüli mint mások tudását vagy műveit. Ő
saját maga bizonyítja be tapasztalásai helyességét, ismétléssel.
Így tesz szert tudásra. A tudást ennélfogva a tapasztalat
leányának tekinti. Az olvasót is arra ösztökéli, hogy többször
próbáljon ki mindent, bátran kísérletezzen, s így jusson el egy
általános érvényű törvényig. (Persze érvelése hitelességének
alátámasztására az általa fentebb leírtak újragondolására is
felszólít.) Úgy véli, amely tudományok nem a tapasztalatból
születtek, s nem kézzelfogható gyakorlatban végződnek – azaz
nem értelmezhetők az öt érzékszerv valamelyike által -
tévelygések, nem igazi tudományok. Az emberek igazságról
alkotott gondolatai már az érzékszervek által nyújtott
bizonyításban is eltérnek egymástól. Felmerül így a kérdés,
ha már azokban a témákban is kételkedünk, melyekre van
érzékszerveinkkel felfogható bizonyíték, mi várható olyan
témák esetén mint pl isten és lélek, amelyek érzékszerveinknek
ellentmondanak. Nos, szerinte az ilyen jellegű vitákban hiányzik
az értelem, s ezáltal nem lesz más, csupán lárma, s „... ahol
sok a lárma, ott nincs igazi tudomány. ...Az igazi ismeret pedig
az, amelyet a tapasztalat az érzékszervek által szerzett meg,
csöndet parancsolva a vitatkozók nyelvének.”(50.o) Igazi
ismeretnek véli pl a matematikát, aritmetikát és geometriát.
Olyannyira pártolja ezeket, hogy összefüggést vél látni abban,
hogy a tudományok bizonyossága valamilyen módon mind összefonódik
a matematikával.
Leonardo a természetet,
állatokat és embereket figyelve, tanulmányozva szerezte
ismereteit. Nem korlátozta le magát egyetlen terület elemzésére.
Figyelme mindenre kiterjedt. Nem véletlen, hogy kevés egyetemes
jelentőségű festménye született, ám bővelkedett tervekben és
rajzokban, amik mellé feljegyzéseket készített. Jeleskedett az
építészetben, az optikában, a repülés tervezésében és
műszaki találmányokban is.
![]() |
| Magzat a méhben. 1511 |
![]() |
| Anatómiai tanulmányok az emberi szívről. 1513 |
Tudni kell hogy, rendkívüli anatómiai
ismeretei voltak az egész emberi testről, kezdve a fogantatástól,
az összes méhbeli fejlődési fázison keresztül, a gyermek
méretein át a felnőttek kinézetéig. Kiterjedt tájékozottsága
volt pl a véráramlásról, a vénák, idegek, csontok és izmok
funkciójáról, elhelyezkedéséről, és a belső szervekről is,
mint pl a szív. Az emberi mozgást is behatóan tanulmányozta, s
összevetette különböző állatokéval. Megkülönböztetett
továbbá általános lelkiállapotokat is. Hosszasan lehet sorolni
megfigyeléseit, ám egy biztos, mindennek az alapja a személyes
tapasztalat volt. S ez hogyan függ össze a művészettel? Hát
lássuk! Érdemes az érzékszerveknél kezdeni az érvelést. Da
Vinci határozottan állítja, hogy az összes közül a látás a
legértékesebb.
![]() |
| Anatómiai tanulmány az emberi szemről. 1500 körül |
Behatóan tanulmányozta a szemet, annak védekező
mechanizmusát, a pupilla nagyságának változásait, a fény és
sötétség rá ható hatásait, és összehasonlította az emberi
szemet az állatokéval. Amit talán a legfontosabbnak tartott, hogy
a lélek a szem által jut a legintenzívebb élményekhez a
világból. Így számára a szem a legfenségesebb érzékszerv.
Mindezek fényében a művészetek közül a festészetet tartja a
legalkalmasabbnak arra, hogy igazsággal alkossa újra a természet
jelenségeit, mivel a festészet nemesebb érzékszervet szolgál
bármely más művészetnél. A festő mindezt saját erejéből
teszi, s nem mások tudása által. És itt kapcsolódik össze a
tudomány a művészettel – jelen esetben a festészettel: a
festészet a természet jelenségeinek alapos tanulmányozásával
kezdődik. A megfigyelést követően meg kell érteni a jelenségek
törvényszerűségeit. S ezután fel kell állítani egy
szabályrendszert, ami alapjául szolgálhat a természet
ábrázolásának. A legjobb pl erre Da Vinci perspektíva
festészete. A távlat megfestése a reneszánsz művészet alapja,
rendkívül fontos a tudományos alapon történő ábrázoláshoz. A
perspektíva helyes alkalmazása pedig a geometriából és
matematikából származik.
![]() |
| Az utolsó vacsora. 1495-97. |
Da Vincinél tehát
összemosódik a tudomány a művészettel. Felfedezte, hogy mind a
természettudomány, mind a művészet a megismerésre törekszik.
Annak megismerésére ami az életben általános érvényű,
jellegzetes és fontos.
Forrás
Leonardo da Vinci –
Tudomány és művészet. Magyar Helikon, Budapest, 1960.





Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése